بسم الله

اگر که به مقوله ی حجاب کاملا عقلانی نگاه کنیم، عقل مخالف حجاب است

بشر مثل حیوانات در داشتن حواس پنج گانه با آن ها مشترک است و در نسبت سنجی ها در حداقلی ترین حالت ممکن به سر می برد. بویایی اش از مورچه، بینایی اش از عقاب و ... ضعیف‌تر است اما با قدرت داشتن سه قوه ی دیگرش از سایر موجودات متمایز شده است. یعنی وهم و خیال و عقل.

وهم قوه ای است که کلیات را درک می کند مثل: تصوری که از کتاب داریم و با دیدن مصادیق مختلف از کتاب توانسته یک صورت کلی و مشترک از بین همه انتزاع کند.

خیال قوه ای است که قابلیت ترکیب صور کلی را دارد و می تواند تصاویر بدیعی از خود به جای بگذارد. مثلا موجودی را تصور کند که سرش مثل خرس، دست و پایش مثل غاز، بدنش مثل اسب و دُمش مثل ماهی باشد.

این دو قوه را حیوانات دیگر هم دارند ولی از انسان به مراتب ضعیف تر است. هر چه حیوانی قدرت یادگیری اش بالاتر باشد یعنی درکش از کلیات بالاتر است و هر چه نوآوری داشته باشد یعنی خیال پردازی اش قوی تر است.

صورت های ذهنی و کلیاتی که بشر درک می کند انواع و اقسام دارند. مثلا بوی قرمه سبزی یک صورت ذهنی است که توسط حس بویایی درک شده، لطافت آب یک صورت ذهنی است که توسط حس لامسه درک شده، صدای گنجشک یک صورت ذهنی است که توسط حس شنوایی درک شده، تندی فلفل یک صورت ذهنی است که توسط حس چشایی درک شده و شکل یک گلدان تصویری است که توسط حس بینایی درک شده است.

در این بین حس بینایی سهمی بالغ بر هشتاد درصد ادراکات ما از پیرامون را به خود اختصاص داده که هر چقدر کنترل شده تر باشد خیال پردازی را محدودتر و قابل کنترل تر می کند. اگر دقت کرده باشید وقتی که مشغول به نماز خواندنیم، غالب تصاویر خیالی که گنجشکک ذهن از این شاخه به آن شاخه می پرد را تصاویر حاصل از حس بینایی را شامل می شود. یا حتی خواب هایی که می بینیم بیش از آن که بو دار باشد یا چیزی لمس شود، از تصویر و صوت تشکیل شده‌اند.

دین اسلامی که خیلی زیاد به تعقل و تفکر سفارش کرده بهترین راهکارهای ممکن را هم پیشنهاد داده و کلی گویی نکرده. به عنوان مثال شاید در حکمت حرمت غیبت بتوان اینطور گفت که: برای اینکه تصورات شما از برادر یا خواهر دینی شما به هم نریزد، غیبت را ممنوع کرده. چرا که در غیبت از اسراری از شخص مغتاب پرده برداری می شود که شما از آن بی خبرید و در حین شنیدن آن حالت معیوب را برای وی تصور می کنید و ذهن خود را به خیالات آلوده نجس می کنید.

اما در مقوله ی حس بینایی این حکمت را خیلی عیان تر می توان دید. در قرآن و آیات حجاب خداوند به مرد و زن دستور داده که از نامحرم چشم بپوشانید تا عفیف بمانید و به رستگاری برسید (نور/31) . ولی تأکید بسیاری بر کنترل چشم مرد و به طور متقابل بر حجاب داشتن زن دارد که با توجه به کشف هایی که در علم فیزیولوژی و روانشناسی از خلقت این دو جنس به عمل آمده، فهم این موضوع راحت تر شده است.

در خلقت زن ظرافت هایی وجود دارد که به چشم مرد می آید و برای او جذاب است هر چند که دو زن شاید هیچ حسی به هم نداشته باشند (البته مثال نقض هم دارد ولی درصد خیلی پایینی دارد). تصویرسازی و خیال پردازی مرد از زن قوی تر است و صُوَر کلی را بهتر درک می کند ولی زن در ادراک جزئیات به شدت قوی بوده و با جنس مخالفش اصلا قابل قیاس نیست.

از نظر جنسی، جنس مذکر فعال و جنس مؤنث منفعل است و به همین سبب مرد آغازکننده است و زن تمکین می کند (هر چند در این مورد هم مثال نقض وجود دارد ولی باز هم سهم کمی را به خود اختصاص داده است. و البته اسلام به زن هم دستور کنترل چشم داده چرا که این تهدید برای زن هم وجود دارد و قرآن به این قضیه هم توجه داده و شایان توجه است: و اغضضن من أبصارهنّ).

اگر که در جامعه زنان و مردان پوشش خود را کنترل کنند و حجاب را رعایت کنند مسلما صورت های ذهنی منتزع از حس بینایی محدودتر می شوند و فرصت خیال پردازی‌ای که در خلوت و جلوت عفت آن ها را خدشه دار می کند را، از آن ها می گیرد.

بیشتر ناهنجاری های جنسی پیش از تأهل از دیدن تصاویر محرّک نشأت می گیرند و متأسفانه این قضیه به بعد از تأهل هم سرایت کرده است.

عدم رضایت زوجین از یکدیگر در مباشرت ها، معمولا به خاطر قیاس هایی است که در جنس های مخالف صورت می گیرد و مرد یا زن را در لذت های خیالی غرق می کند و لذت های خیالی بالاتری را به وی می چشاند که در مواجهه با همسر خود لذت کمتری را درک می کند و احساس نارضایتی دارد و همین موضوع مشاجرات و درگیری های زبانی و فیزیکی را به دنبال دارد که معمولا ختم به طلاق می شوند. متأسفانه یا خوشبختانه آمارهای قوه قضاییه هم از همین موضوع پرده بر می دارد که غیر قابل اغماض است.

اگر که زنان و مردان جامعه حجاب را رعایت کنند و از صحنه های آلوده به خیال پردازی های کثیف و نجس کننده ی ذهن چشم بپوشانند مسلما نه شکرآب شدن بین زوجین مطرح می شود، نه دعوا و مشاجره ای صورت می گیرد، نه فرزند طلاقی به جامعه تحویل داده می شود و به تبع آن خیلی از شرور و آسیب های اجتماعی از جامعه رخت بر می بندند.

عقل مخالف حجاب است. حجبی ظلمانی که بر عقل افکنده می شوند و خیال را یله و آزاد می گذارند

 

و العاقبة للمتقین